Motivul nesurprinzător pentru care turbulențele se pot agrava în timpul zborului: ce au descoperit cercetătorii

de: Ozana Mazilu
21 03. 2023

În fiecare an, piloții raportează o medie de 5.500 de întâlniri cu turbulențe severe sau mari. Iar acest număr a crescut în ultimii ani, din cauza schimbărilor climatice. Un zbor Lufthansa care a trebuit să aterizeze la scurt timp după decolare este doar cel mai recent exemplu de turbulență extremă.

Mai multe evenimente au avut loc numai în 2023. Pilotul a fost nevoit să renunțe la aterizare din cauza turbulențelor severe pe un zbor din sud-vest, în timp ce turbulențe extreme au rănit 25 de persoane dintr-un zbor Hawaiian Airlines. Pe zborul Lufthansa, mai multe persoane aflate la bord au fost rănite.

Și deși moartea din cauza turbulențelor este foarte rară, un pasager al unui avion de afaceri a murit în timpul unei turbulențe severe, pe 4 martie. Experții cred că turbulențele severe ar putea crește în anii următori, pe măsură ce modelele de vreme severă continuă pe tot globul.

Turbulența este orice modificare neregulată și neașteptată a mișcării aerului care afectează altitudinea și mișcarea unei aeronave. Poate varia de la o zguduire ușoară până la un șoc puternic și o rostogolire care provoacă greață sau răni, cum ar fi lovirea capului de scaun.

Cauzele principale ale turbulențelor pentru avioanele comerciale și cele de linie includ furtunile și presiunea atmosferică.

Numărul turbulențelor va crește în anii următori

În general, piloții își folosesc ochii, radarul și rapoartele de la alte avioane, pentru a detecta furtunile și alte semne de turbulență viitoare, înainte ca avionul să înceapă să se zguduie. Acest lucru le dă timp să pornească semnul „strângeți centurile de siguranță” și să-i instruiască pe pasageri să-și ocupe locurile.

Dar piloții trebuie să se confrunte și cu turbulența aerului limpede, un fenomen care nu are o cauză vizibilă. Turbulența în cer senin poate face ca avionul să tremure înainte ca pilotul să poată emite un avertisment, ceea ce îl face deosebit de periculos. Acest tip de turbulență este în creștere din cauza schimbărilor climatice.

Principalul vinovat al turbulențelor în aer liber este forfecarea vântului, care este o schimbare bruscă a vitezei și direcției vântului.

„Când vântul suflă din vest cu 160 de kilometri la oră, la peste nouă mii de kilometri altitudine și, de asemenea, suflă din nord la doar 30 de km/h la șase mii de kilometri altitudine, sau direct dedesubt, poate fi destul de turbulent pentru un avion care se deplasează între aceste două altitudini”, a declarat Stephen Bennett, președintele Comitetului privind vremea și riscul climatic al Societății Americane de Meteorologie și co-fondatorul și directorul climatic al Grupului Demex.

Pe scurt, forfecarea puternică a vântului generează un curent instabil și un vânt mai rapid. Ambele joacă un rol major în turbulența aerului limpede, iar temperaturile globale în schimbare au crescut deja forfecarea vântului cu 15%, din 1979.